Follow by Email

Friday, August 23, 2013

APA DAH JADI MAKAM DATOK RAZAK?


Bersempadan dengan estet getah dan perumahan, dalam belukar seluas 2ekar ku diberitahu oleh abang ipar 6bulan sudah ada makam. Kebetulan rumah Gemuk, India penureh kebun getah saya terletak di kaki  bukit (kecil) dimana makam itu berada di Kg Baru Gedok.

Gemuk menceritakan makam datok itu melebihi 100 tahun umurnya dan orang2 cina dah lama menggunakan nya untuk sembahyang dan pemujaan  untuk numbor ekor dan sebagainya. Sesekali ada orang melayu menyembelih ayam maupun kambing membayar niat.

Bila saya bergegas ke makam tersebut bersama Bakar pada satu petang bila berada di kampung terdapat tok kong dan perkakas pemujaan kafir.  Sungguh sedih.



Keesokan pagi saya kemakam Datok Razak (mengikut label yang terdapat pada palang bawah bumbung atap) segera saya humban semua parapanelia kafiran dalam semak berhampiran. Kemudin saya paparkan notis (pada kad manila) menyatakan ini kubur Islam dilarang bukan Islam menggunakannya dan lekatkan pada dinding dalam makam.




Seminggu kemudian kakak beritahu orang cina yang tinggal berdekatan marah dan kakak kata usah pergi lagi kemakam tersebut. Saya berkeras mengatakan kalau orang islam tidak menjaga kubur siapa lagi. Bila ada cina menanya Gemuk siapa punya kerja dia pandai jawab bahwa dia tidak tahu siapa melainkan orang dari KL ada datang.

Sebulan kemudian saya lapurkan disertakan dengan bukti gambar kapada pejabat agama Seremban.
Diberitahu mereka ada melawat makam Datok Razak tetapi tidak berkesan tindakan mereka kerana beberapa minggu kemudian saya pergi kemakam tersebut. M

2 comments:

  1. Thank you kind Sir. Kalau bukan orang Islam, siapa lagi. Only Allah can repay your kind thoughts and deeds.

    ReplyDelete