Follow by Email

Monday, July 30, 2012

THE FASCINATING WORLD OF MONTE ZAIN

Monte Zain's many poses (L);

At Malibu Beach (R)




L: Married to Japanese lady, Miyoko; R: Buddies from Alor Star that joined Monte at LA, Ramon Senu (left) aka Senu Abd Rahman, Jim Bukhary (right) aka Syed Salem Albukhary.



The book he published in 1996 with the front cover showing his promotion to U.S. Army Warrant Officer, 1966. The book is fascinating reading filled with adventurous anecdotes.

N.B. My connection with Monte, al beit distant, is spatial in the sense that for 6 months I frequented his haunts along La Cieniga Boulevard, Sunset Blvd, Hollywood Blvd etc. some 25 years later.  A graduate student, Hamdan (formerly of DBKL and Putrajaya Landscape) kindly shared his rented room at Mr Skoen's residence, Sunset Blvd.

I too was on a mission to LA viz. to get my left ear fixed at the world reknown House ENT Medical Center after graduating from Louisiana State University, Baton Rouge. They successfully replaced the middle ear bones with synthetic ones. That was after mid 1978. 

Friday, July 27, 2012

NAH, NAH, NAH ...


Nah Felda, nah FGVH


Nah APCO

Nah 250M lembu

Nah Permata elite

111.1M



Nah 65M mahligai ku

saraan 6,500 fakir

cukai dibelitkan

rakyat didahulukan!



Nah 800M syurga beta

80,000 fakir bertahun

yang lama?



Nah 5M IJN

Nah 300,000 cuti2 Milan



Nah Vatican didahulukan

Haji dikemudiankan

1000 imam ikut berdoa

wa twit ingat rakyat!

Al jib gor (Al Gore) amerikana



High income nah

sorak lunak

nah, nah, nah …

punah!

Sunday, July 22, 2012

SYRIA, WASTED THROUGH THE CENTURIES

Egypt and Mesopotamia were the earliest civilizations. Syria formed the land conduit between the two for expansion, conquest and superiority. Through the centuries wave after wave of civilizations and kingdoms had conquered that part of Mediterranean land. Its geography, resources, plants and populace had been razed, raped, wasted, and exhausted many times over. Until today it is an unsettled and contested area. Can Assad remain for long?

Damascus was once a great centre of trade and study. Many other sites had their own historical achievements - Aleppo, Arwad, Tartus, Latakia ...
Under Egyptian empire (L), under Mesopotamia (R)


Syria was part of the Phoenician civilization that gave an outshoot empire at Carthage, north Africa that is now the maghrib region. They were great sea-fearers and had their own alphabets.


Under Assyrian (L), conquered by Alexander (R)

Under Roman empire (L), Byzantine (R)

The Latin kingdom was established in the coastal part of Syria when the 1st Crusade captured Baitul Maqaddis in 1099. Salahudin al-Ayubi recaptured  Jerusalem in 1244.

Under Mameluke (L), Ottoman (R)









The civil strife will put Syria much waste again this time by its own effort. May Allah bless Syria.


MARHABAN YA RAMADHAN

SALAM RAMADHAN DAN SELAMAT BERPUASA

Sunday, July 15, 2012

TAKSUB SONGSANG, JIN DIPUJA

Tidak beberapa lama dahulu ramai orang Melayu perlu 'dada berisi' terutamanya kalau menjadi ketua atau perantau. Maksudnya, berguru menuntut ilmu kebathinan untuk pelbagai gunaan. Yang menimbulkan masaalah besar adalah bila guru ajaran songsang memuja jin atau  terkeluar daripada aqidah Islam.  Tragedi taksub songsang Mona Effendi, dan tragedi Bkt Rokan dimana kepala dikerat amat mengerikan berlaku kerana jin dipuja.

Ada kenalan, sudah puluhan tahun menuntut ilmu. Pada mulanya secara sambilan belajar dan mengamal ilmu pendinding perniagaan dan menjaga diri. Kemudian ia mendampingi guru dari Muar yang banyak berwirid bersama pengikut2nya pada malam hari. Ramai dari jauh pergi kerumahnya untuk berubat buatan orang, masalah keluarga, perniagaan dsb. Ia meninggal dunia 10 tahun sudah.

Bila anak mudanya mengambil alih, ajarannya songsang kerana menggunakan jin. Kenalan menjadi taksub kapadanya. Kereta diberikan kepadanya, duit entah berapa puluhan ribu dia dapat, rumahnya bertambah besar. Seolah apa yang dia pinta dapat. Pernah ia pinta tangan anak dara kenalan. Kenalan tersentak dan marah untuk beberapa ketika tetapi berbaik semula. Keluarga yang tidak mahu mengikut ajarannya dilaga-lagakan dan benci-membenci.

Anak2 kenalan kini sudah graduan dan bekerja. Mereka sedar atas ketaksuban bapa (dan ibu) tetapi mereka masih kuat terpengaruh dan menganggap anak2 yang salah. Pernah saya sergah kenalan tetapi ia mengaku ia tidak syirik. Malah ia mengaku lebih kuat agama daripada saya. Ia sudah lama jatuh sakit. Ada kalanya sampai kehujung nyawa baru mahu kehospital kerana berkuat minta gurunya mengubatkan.

Mengapa tidak syiriknya?
1. Kenalan boleh nampak ibu dan bapa di alam baqa berpakaian koyak rabak. Ada katanya bapa bermain bola.
2. Mahligainya sudah ada dalam syurga dan boleh membawa keluarga bersama.
3. Dia boleh pergi/mati bila2 masa kerana nyawanya dia sendiri rancang.
4. Guru mengaku ia boleh masuk kelongsong Nabi Muhamad saw


Pihak agama maklum atas banyak tempat dan ramai pengikut2 ajaran ilmu songsang. Ayah Pin dan terbaru Khalil misalnya. Membenteras dan menangkap pengikut ajaran sesat perlukan bukti hinggakan ada ustaz terpaksa menyamar sebagai pengikut. Walau apa pun pihak agama, polis, masyarakat perlu jalankan strategi dan usaha menangani gejala ajaran sesat bertentangan dengan aqidah.

Wednesday, July 11, 2012

OH KHALIL, MENGAPA?



Siapa dia sebenarnya?
ku bertanya
Lidah2 mudah nusta

Katakanlah dia:
Kecewa, masalah
terpesong jauh, sesat
taksub, devionis
Mahadi
Rambo
otak mereng
underdog
lencong bini orang
amuknya samurai
(bukan senjata api!)
ancam nyawa
kereta remok
setimpal 1nyawa padahnya?
ku tanya
Kilauan samurai belum berdarah
Kau diajalkan!
Sampai hati!
Kalau kau niat mati
kau akan pelurukan M16
seorang diri
Setakat  gertak gempur?
samurai  tak kelar leher
dilepaskan saja
Kau dikepung
mana nak lari
amuk akan lesu
Sabar, polis  sabar
tugas negara
penting, hening
walau senjata  berpeluh
genggamkan jari
agar tidak menari
muslihat, perangkap, tangkap
kan hari masih muda!
pelupuh kakinya
apa guna sharpshooter?
Tangan siapa berdarah?
(whose hands are bloodied?)
yang perintah? pemerintah?
yang menurut perintah?
Ku imbas Memali
sesat katanya,  kuburkan
14 + 4 liang lahat
Takkan kau dengar Khalil
sendiri tempah padah
Buat selamanya
kau tinggalkan keluarga
ibu-bapa dan saudara-mara
ingatan pahit, kesal, malu
menjangkau cucu
Kau ku tak kenal
aku hanya kasihan
Insan Allah
suratan,  takdir
1nyawa  tersia
tergamak 1Malaysia!

Monday, July 9, 2012

IPOH, LIFE-SAVER FOR JUNGLE DWELLERS

Not many years ago  all of us jungle dwellers live off the land. Now with government care those in the jungle periphery are in slightly better living  conditions.

One thing about resettlement schemes, they are away from our means of livelihood - the jungle produce and wildlife. The schemes lack holding capacity to help us to earn a living.  Unlike Felda, each participant has 8ac land fully planted with rubber or oil palm by the government. So, Najib can hullabaloo about their success and go global.


A better strategy would be to allow us to live like the kampong Malays, each has its own acre or so compound. Apart the jungle forays we can tend the garden. Many of us are reluctant to move into resettlement schemes. We are not like office workers where they go to work and come back to their houses.

Memanglah kita orang begitu. Susah. Meminta-minta. Tapi orang kerajaan maupun menteri janganlah syok sendiri. Dahlah jamuan banyak. Minta kami sewang selalu pula. Dulu, masa Iskandar Carey, Noone misalnya mereka meredah hutan dan tahu sangat kesusahan kami. Usahlah buat JHEOA sebagai pejabat PTD/PTA seperti pejabat2 kerajaan.

The jungle has many secrets. You have just come to know about tongkat ali and kacip fatimah! Those are part of our life savers for health. How do you fight the junle beasts of which the king of the jungle is the stripe one? We track them. Our weapon, the blowpipe is useless without the Ipoh tree latex.

To know the tree of poison, there is a 30 year tree in the garden compund in front of the railway station at Ipoh planted by the Rotary Club.
Must I tell you about the other gifts of the jungle? But then if you destroy the jungle you destroy us and its secrets.

Friday, July 6, 2012

BABI! CEMAS BAHAM TAHI TIKUS

Kajang terkenal dengan satay kajang. Tetapi entah berapa puluhribuan tikus bermaharaja lela dalam bandar dan sekitarnya. Sekiranya tikus boleh mengundi, ketua politiknya pun tikus. Pernah dikatakan dulu kiranya babi di Bkt Pelanduk dibenarkan mengundi, ahli2 politik hinggakan MB pun babi!


Ambil iktibar apa yang berlaku.














Beberapa tahun dulu pergi makan tengah hari di fastfood di Kajang. Baru buka kotak nak baham burger ternampak seketul tahi tikus betul2 tepi burger. Komplain pada manager. Ia beri set baru.

Tak puas hati, saya tulis ke ibu pejabatnya minta pampasan RM10,000 kerana kecuaian menghidang tahi tikus. Nak pasang lawyer tidak ada ambil gambar sebagai bahan bukti. Dua bulan kemudian saya dipanggil ke ibu pejabat fastfood tersebut. Eksekutifnya kata mereka nak bayar RM2500. Mahu tak mahu terima ja lah.


Tak berapa bulan sudah dalam perjalanan KL-Perak berhenti makan breakfast di fastfood. Order bun. Masuk gigitan kedua gigit bun terasa liat.  Bila tengok ada sekeping plastik dalam bun. Komplain pada manager. Ia kata bukan
plastik. Saya terus ambil kamera digital dalam kereta, ambil gambar bun, bawa bun bersama kotaknya balik. Bun masih disimpan dalam freezer.


Surat komplain telah ditulis kapada ibu pejabat fastfood tersebut minta pampasan atas kecuaian mereka dan lain2 sebab. Surat dijawab. Dah pergi jumpa mereka tetapi pampasan (tak banyak pun RM5000 sahaja) belum diterima. Agaknya mereka masih sibuk dengan corporate tussle, bila nak layan pelanggan! Kalau termakan plastik tu, macam2 boleh jadi seperti contoh diatas. Nak pasang lawyer kena minta pampasan puluhan ribu agaknya. Bukti kokoh.

The moral of the story is when you go to a fastfood don't be so fast not to look what you bite. Literally you pay for what you bite!









 

Wednesday, July 4, 2012

AGOG BY BLOG, Blog to Agog


Attempt to rhyme and make sense of blog dog days.


Slog to blog
blog to slog
Bog by blog
bog to blog


Blog to flock
flock the blog


Blogs that rock
rock the blog






Jog the blog
hog the blog
blog by blog
blog to blog
log the blog


Fog the blog
blog to fog
Smog the blog
blog to smog


Blog to lock
lock the blog
Blog to unlock
unlock the blog





Blog to block
block the blog


Blog to unblock
unlock the blog



Sunday, July 1, 2012

MELAYU DIMUKA TEBALKAN!

Petang semalam pergi isi gas air-con van Rusa kat kedai aksessori di Kajang. Tak pernah kekedai apek (A) tu sebelum ni.

SAVE: Boleh isi gas tak?

A: Apa tak boleh pulaak. (Loghatnya seolah Melayu)

Ngobrol selepas gas diisi.

A: Kesian Najib. Nak tangguh election lagi. Dah banyak perdana menteri tak ada yang nak bagi "Panadol untuk Cina, kereta untuk Melayu, tepung untuk India. Tengok2 nanti tong dah kosong. Apa untuk anak cucu? Duit dah habis. Lebih baik dia buat projek tolong orang.

SAVE: Saya pun hairan. Kalau orang macam kita boleh fikir begitu tak kan dia tak tau.

A: Bini dia punya pasal. Ikut cakap.

SAVE: Tak kan dia lembut begitu. Ramai yang menasihat.

Tukar subjek.

A: Hari panas sekarang.

SAVE: Baguslah. Ramai nak pakai air-con, isi gas. Banyak duit dapat.

A: Alhamdulillah. ( terpegun ku sebentar)

SAVE: Masuk Islamlah

A: Aku nak berguru pada Tok Ajis!

SAVE: Assalamualaikum

A: Waalaikumsalam


N.B. Apa mekanik apek Brinchang kata beberapa tahun dulu berkenaan ambil alih syarikat:
"Belapa lama gulayu boleh pigang itu kompeni?"

OF TUKUN, SANUSI JUNID, AND TYRE OIL

Sanusi Junid, when he was Menteri Pertanian helped recycle used tyres. He successfully implemented the tukun (artificial reef) project in the fishing grounds off the east coast.

Wonder how many millions of tyres were thrown into the sea for the fishes to breed. If they have not been washed away by the undercurrents, the nelayans will be still reaping their catch.


At Simpang Pulai, Perak, located within an industrial zone are half a dozen factories that burnt used tyres to produce tyre oil which is then sold for refining to downsteam products.The factories have been in operation for the past 5 years.

It costs RM200,000 to set up a factory. Land rental is RM4000 p.m.

The laborers, 4 to a factory  are Bengladeshis. They get further blackened by the dirt, smoke and soot.

The tyres come in all sizes even those of motorcycle tyres. The large tryes are trimmed off the steel rings and then thrown into the furnace to burn. There may be a dozen furnaces to a factory.
Tyre oil is sold at RM1.10/litre ex-factory. A factory can produce more than 100,000 litres p.m.

SAVE (Sustainable Living Institute) just come to know about these tyre oil  factories and 2 tonnes of used tyres had been delivered at  RM1800/tonne.

Used tyres lying around are a hazard. They collect water and become breeding grounds for mosquitoes.