Follow by Email

Saturday, August 19, 2017

NAJIB ANTARO DUO PETOT


PETOT BIC MAMA KATO:


Petot Isa ado bini baghu tontu lobih chun dan mudo dari Bic Mama. Yang naik margah tu dio nak bolagak macam Bic Mama pulak. 

Bilo Petot Isa poui mesyuarat dio pun ado samo meyompit. Menyampah kolakuan dio. Den borghitau Bang Najib jangan tolong lakie. Bia de masuk lokap.

Isa ni pulak satu hal. Boto ko dio simpan rahsio ateh katil kek PD? Sampai boghani buek suko hati mencabar laki den. Bilo dio masuk jail habih corito.

Dah dapek Pongorusi Felda nak hontam duit bojuta. Osah tak botimbang rhaso. Macam melopehkan anjing tosopit. Baik kau masuk lokap.


PETOT ISA 

(ubahsuai: shahbudin com)

Beliau tidak percaya akan direman dan akhirnya perlu bermalam di lokap SPRM selama lima hari. Isa Samad juga diberitakan selalu menyebut, "Takkan Najib nak tangkap saya".

Tidak pasti apakah yang menyebabkan Isa Samad terlalu yakin dengan perkara itu, tetapi dipercayai kerana hubungan rapat dan mesranya dengan Najib Razak selama ini.



Apakah perkara yang melibatkan Isa Samad terlalu besar sehingga sukar bagi Najib mempertahankannya atau memang Najib mahu menjadikannya sebagai "kambing hitam" untuk menunjukkan ketegasannya memerangi rasuah?



-----------
(ubahsuai: Tukar Tiub)

UNTUK MENYELAMATKAN NAJIB DAN KAPAL GEROMBOLAN DARI TENGGELAM. SPRM DIGUNAKAN UNTUK MENGOLAH PESETUJUAN BAHAWA NAJIB BENAR MELAWAN RASUAH.

SEMUA INI SANDIWARA YANG DIPENTASKAN OLEH SPRM TUJUAN UNTUK MENUTUP KES  NAJIB CURI DUIT 1MDB DAN REMBAT  DUIT SRC SDN. BHD.


ISA SAMAD ADALAH IKON KEBENCIAN WARGA FELDA. DIA DILIHAT MENIPU KES SAHAM FGV SEBAGAI PUNCA MASAALH FELDA. MAKA ISA SAMAD DILOKAP BERTUJUAN UNTUK MEREDAKAN KEMARAHAN WARGA FELDA.


MAKA SOSOK YANG DIBENCI OLEH WARGA FELDA DIKORBANKAN JIKA TIDAK WARGA FELDA AKAN MELOROH  MENGUNDI PAKATAN HARAPAN DALAM PRU14.

SEBENARNYA KEPALA TAIK  YANG  KACAU BILAUKAN  MENIPU WARGA FELDA BELI SAHAM FGV IALAH NAJIB SENDIRI.





--------
(ubahsuai: shahbudin com)

Pembelian hotel di London oleh Felda perlu melalui proses kelulusan iaitu perlu dibawa dan diluluskan oleh Majlis Ekonomi kerana ia melibatkan pelaburan luar negara yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri di samping menteri kanan yang lain.

Jika Isa Samad direman dan disiasat atas dakwaan menerima suapan dari pembelian hotel tersebut maka Dato’ Seri Najib Razak dan anggota Majlis Ekonomi yang lain juga perlu disiasat untuk menentukan sama ada mereka juga menerima habuan/suapan kerana mereka (PM dan anggota Majlis Ekonomi) turut meluluskan pembelian hotel di London.

Jika ada bukti mereka tahu bahawa pembelian itu ada unsur penyelewengan kerana harganya lebih mahal tetapi mereka tetap meluluskannya, mereka perlu disiasat sama ada mereka mendapat habuan. Jika ada bukti mereka mendapat habuan, mereka perlu ditahan seperti Tan Sri Isa Samad.

Jika mereka tidak tahu ada unsur penyelewengan dalam pembelian itu tetapi gagal mengenal pasti risiko pelaburan dan gagal menyemak bahawa harga yang perlu dibayar Felda adalah terlalu tinggi, maknanya mereka tunggul yang makan gaji buta kerana gagal/cuai menjalankan amanah sebagai anggota Majlis Ekonomi. Mereka perlu dipecat atau jika mereka bermaruah, mereka perlu meletakkan jawatan.

Budaya rasuah menjadi begitu mendalam dan parah di negara kita bukan disebabkan dua tiga orang yang ditangkap terlibat di dalam penyelewengan. Mereka sebenarnya hanyalah segelintir dalam ekosistem pentadbiran negara yang mendokong dan membenarkan rasuah berleluasa. Jika kita benar-benar mahu membanteras rasuah, kita perlu memerangi keseluruhan ekosistem rasuah ini termasuklah dengan menuntut satu teladan pertanggungjawaban yang tertinggi di kalangan menteri dan pegawai kanan kerajaan.

Oleh itu, walaupun Isa Samad telah dikambing hitamkan, itu tidak bermakna Dato’ Seri Najib boleh mencuci tangan. Beliau perlu dipanggil SPRM untuk disiasat untuk menentukan sama ada sebagai Pengerusi Majlis Ekonomi, beliau telah meluluskan pembelian ini (jika dibawa) dan sebab musabab beliau berbuat demikian sedangkan jelas harga yang dibayar Felda adalah jauh lebih tinggi dari yang sepatutnya.





Tuesday, August 15, 2017

HOORAY! ISA SAMAD ARRESTED



Bekas Pengerusi Felda Isa Samad telah ditangkap petang ini berhubung dengan pembelian  sebuah hotel di Kengsington London yang mengakibatkan kerugian besar kepada Felda Investment Corporation's.




The former Felda chairman was previously questioned over the deals. He was moved out from the company and made acting chairman of the Land Transport Commission two months ago.
Isa arrived at the Malaysian Anti-Corruption Commission headquarters around 2.40pm and was accompanied by two lawyers. However, Isa went to the office on his own. 
MACC deputy chief commissioner Azam Baki confirmed the arrest at 4.20pm.
The anti-graft agency opened an investigation into FIC's purchase of a hotel in Kensington, London, between 2013 and 2015 at an inflated price, which resulted in the Felda subsidiary incurring millions of ringgit in losses.
FIC reportedly bought the four-star hotel for £60 million (RM333 million) on December 16, 2014.
It was reported that MACC opened an investigation into FIC's purchase of a hotel in Kuching after obtaining information during the investigation into the London property purchase.
In an immediate reaction, Cynthia Gabriel from the Centre to Combat Corruption and Cronyism told The Malaysian Insight in a text message: “It’s an amazing development… The writing has been on the wall.
“We congratulate the MACC for this bold move and hope that no stone will be left unturned as more big names could be linked to the Felda corruption.
“We recommend a special tribunal of independent persons to dissect the issues and call for a revamp to the  entire governing system in Felda.” – August 15, 2017.(dari The Malaysian Insight)
(Zamkata)

Monday, August 14, 2017

TUKAR TIUB KATO DIO TENGKU FRAUD


Ado rgupo ko dio fraud? Atau frog? Borghani tt buek chorito. Tengku pulak tuh. Saman jangan tak saman froggie.





Sunday, August 13, 2017

BUGIS INNOVATION - WHAT THE FUCK!




Ground breaking ceremony of ECRL, Kuantan. Dong Feng  - East is Red.









Saturday, August 12, 2017

AM BUT A MODIFIED MAN


The Italian artist Leonardo da Vinci (1452-1519) learnt about the workings of the body by dissecting more than 30 corpses. This sketch by him - though in parts inaccurate, shows the basic anatomy of a woman. He created moulds of organs such as the heart, lungs and womb by injecting molten wax into them.


The human body is a miracle machine that provides life. It has hundreds of body parts and billions of processes going simultaneously day and night throughout years of age. Anything can go wrong especially when good health care is not practised. With ageing things get worse.

The heart, the most vital organ of the body. Without the heart pumping blood carrying oxygen, the brain is dead.


High cholesterol intake without regular exercise are contributing factors to blockage of the heart's arteries that supply blood to the heart. 
Plaques on the walls of arterial vessels. Below is model showing a catheter with a stent at the end to balloon a blocked artery.


My first angioplasty showing a blocked artery. I did not follow a strict diet as recommended resulting in three procedures done by Dato' Seri Robaayah and Dr. Bala at IJN since 2001, hope that will be enough. Nowadays, I fast religiously to control eating dangerous foods.



Exercise the heart regularly. For the years past I could make it to scale 5 on the tread mill. My exercise is to sweat it out in the farm almost daily.




I had high fever that lasted two weeks when I was a baby. Soon both my ears were discharging. Growing up in the kampong was care free. My father advised me not to swim in the river. I did not follow the advise. The ears got infected time and again. The antibiotic (MB), hydrogen peroxide and other sinseh medicine did not work.

 Thus, I was suffering chronic ottitis media until the age of 20 when Dr. Harnam Singh patched up both ear drums (tympanoplasty) that  solved the problem greatly but not totally.





After finishing my MS degree in the US (LSU) I seeked ear treatment at the world famous White's Clinic, Los Angeles. The specialist replaced the middle ear bones of the right ear with synthetic ones. I am not sure how much its hearing improved. For the left ear, the bone conduction hearing lost was severe so nothing much could be done.


Several years ago, prostate enlarged causing to urinate in pain. When traces of blood started to come along I have had TURP procedure done by  a well known urinologist in Ipoh.  I did not realise that the recovery take time and I was not resting enough.


Advertisement for prostatitis treatment:
"Perlu difahami bahawa prostatitis ialah penyakit yang membawa maut, satu daripada bahaya utamanya ialah transformasi menjadi tumor berkanser. Penyakit yang tidak dirawat dan tidak dikawal kerap menjadi semakin teruk dengan cepat dan boleh menjadi kanser dalam hanya 1-2 tahun. Itu pula kerap membawa kepada kematian pesakit.
Kini kaum lelaki mempunyai peluang unik untuk mengelak dan merawat pembesaran dan keradangan prostat buat selamanya – walaupun tidak kerap ke klinik.
Pada tahun 2016 satu produk revolusioner telah dibawa ke pasaran yang telah mengembalikan fungsi kelenjar prostat dengan cepat, menghilangkan keradangan, mempunyai kesan yang bermanfaat walaupun keadaan kronik teruk prostatitis, dan meningkatkan potens lelaki dengan ketara dan tempoh hubungan seks. Nama penyelesaian semula jadi ini ialah Prostalgene. Ini ialah satu produk yang boleh digunakan di mana-mana sahaja dan memang mampu dibeli oleh mana-mana lelaki. Ahli sains perubatan dari AS telah mengambil bahagian dalam pembangunannya yang mengambil masa selama 2 tahun."

A couple of months after prostatitis treatment, I had the appendicitis removed. It was done by the same urinologist that treated me before.


A thin sliver of fatty tissue partially cover the cornea of both eyes. It has been    there for many years. Afraid that it may spread out an eye specialist surgically removed it on the left eye. Apparently, it was not necessary to do so for the untreated (right) eye its vision remains unimpaired.


Thursday, August 10, 2017

AL-AZHAR





Al-Azhar was the first mosque in Cairo built by the Fatimids and it soon became the religious centre of the city. By 378/989 al-Azhare had become the prototype for the university. Scholars, jurists and students participated in lectures and seminars, with sessions held for men and women. Al-Azhar (shown in aerial view below) has undergone a series of enlargements and … be found inside the prayer hall of the mosque and include window grilles decorated with yellow and green glass ( perhaps the oldest surviving example of stained glass in Cairo), small sections of carved plaster decoration and the top half of the original carved stucco mihrab (prayer niche), with ornate abstract and vegetal designs framed by a striking inscription, dated 360/970, from the Qur'an (Surat al-Hajj, 22:76) 'He knows whatsoever is before them and behind ...









Scenes of late 1800s. Porch of Al-Azhar.



Monday, August 7, 2017

SCORPENE - NAJIB'S GETAWAY VEHICLE





















5. Then there is the story of the purchase of submarines from a French company. It is now before a French court. Razak Baginda, a close associate of Najib, and the companies owned by him have been named in the court case.



Sunday, August 6, 2017

KAMIKUP - JAWA SANSKRIT?

Secebis sejarah Jawa:

Keris Taming Sari jatuh ketangan Hang Tuah bila mengalahkan panglima agung di Majapahit. Hebat panglima Empayar Melaka! Majapahit adalah pemerintahan Hindu.

Hebat Majapahit dapat mengalahkan armada Mongol. Bolehkah Jawa Zahid mengalahkan Mat Mongol?

Dulunya Singosari ialah ibunegeri Empayar Majapahit. Pernah sampai ke Singosari masa melawat tanaman apel di Malang, Jatim.


Jawa ditakluk Belanda.




Evolusi bahasa - agaknya Jawa Sanskrit mendahului bahasa Jawa Kuno untuk kugunaan para atasan dan istana. Lebih awal lagi mungkin menggunakan bahasa Sanskrit tamadun Hindu.


AWAJ NAGAB HOTAD IKAK UPIT. KAMIKUP. TIUD 230 ATUJ ANAM TAPAD? KUSAM PAKOL AMAS BIJAN!


Ride de beast Dihaz.



Saturday, August 5, 2017

YINGLUCKAN NAJIB - SIAM LEBIH ISLAM?

(rujuk The Scribe)

OKlah. Bank Negara jual bon perkara biasa. KWSP, KWAP, PNB dan bank-bank beli bon pun perkara biasa. Pendapatan bon bagus dan terjamin pun perkara biasa.

Tapi kalau bon RM2.5 bilion itu adalah untuk bayar hutang 1MDB, ia bukan perkara biasa malah boleh dianggap kecuaian jenayah (criminal negligence) dalam pengurusan kewangan negara.

Di Thailand, bekas Perdana Menteri Yingluck Shinawatra dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan “criminal negligence” kerana menyebabkan kerugian kira-kira AS$1 bilion (lebih kurang RM4.3 bilion) dalam pelaksanaan subsidi padi.

Jumlah ini amatlah kecil berbanding duit 1MDB yang lesap dan kesalahan Yingluck ringan berbanding jenayah kewangan 1MDB. Yingluck dituduh buat salah dalam pemberian subsidi kepada penanam padi. Duit 1MDB masuk akaun Najib dan untuk anak bini serta Jho Low berfoya-foya.

Penjualan bon oleh bank negara adalah perkara biasa. Kerajaan memperoleh pembiayaan melalui penjualan bon oleh Bank Negara pun perkara biasa.

Tetapi sekiranya bon RM2.5 bilion itu adalah untuk membayar hutang 1MDB dan sekali gus membebankan rakyat jelata untuk 20 tahun akan datang, ia adalah “criminal negligence” yang tidak boleh dipandang ringan.

Najib kata masalah 1MDB tidak jejaskan ekonomi negara. Ok, mungkin dia percaya ini benar atau dia sangka semua rakyat jelata bangang macam laskar siber Umno. Najib kata blogger Umno bangang.

Pada bulan Jun, 2015, Menteri Kewangan Kedua masa itu, (Datuk Seri) Ahmad Husni Hanadzlah, bagi amaran kalau masalah 1MDB tidak diselesaikan, kadar tukaran ringgit mungkin jatuh ke tahap tahun 1998 iaitu waktu Krisis Kewangan Asia.

Dua bulan kemudian pada 12 Ogos, ringgit jatuh ke bawah paras RM4 bagi satu dolar Amerika buat kali pertama sejak 1998 dan kekal hingga ke hari ini.

Jadi, marilah kita mulakan tindakan ke atas kecuaian jenayah 1MDB ini dengan menyokong laporan polis oleh Menteri Besar Selangor, (Datuk Seri) Mohamed Azmin Ali, agar Jho Low ditangkap dan dibawa balik ke Malaysia. 
Jho Low adalah dalang di belakang 1MDB.

Wednesday, August 2, 2017

ZAHID MUDAH LUPA RM230,000,000.


Ada orang Perak sudah naik haloba. Diberi betis hendak paha pula. Tak sabar2 mahu jadi MO1. Tetapi tidak buat kerja minta sokongan orang lain untuk merebut kuasa. Zahid.

Bugis telah asak Jawa supaya buktikan kesetiaan. Maka Zahid terpaksa bertindak aggresif melawan musuh. Sanggup mencaci orang yang pernah menolong dia dulu. Seperti anjing menggigit tangan yang memberi makan.  Strategi Najib melaga2kan termakan oleh Zahid.

Najib tentu ketawa dalam hati. Dia tidak perlu penggal kepala Zahid. Mahathir telah buat kerja untuk dia. Rahsia pekong dalam UMNO terbongkar lagi. Mahathir juga yang menang kerana sekaligus menjatuhkan imej Zahid, dan UMNO. Bila MACC hendak bongkar duitnya datang dari mana? Masa dia Pengerusi BSN kah?

Jawa kata kononya bukan dia mulakan buat cerita keturunan Mahathir. Ramai yang terdahulu padanya. Rasional ini bodoh terutama daripada DPM. Bererti kalau ada orang telah songlap duit dia pun ikut.



8. Berkenaan dengan Melayu mudah lupa, walaupun Zahid bukan keturunan Melayu, sudahkah Zahid lupa deklarasi harta yang dibuat olehnya kepada saya sebagai Perdana Menteri apabila ia dilantik Ketua Pemuda UMNO.

9. Apabila saya tanya dari mana ia perolehi 230 juta Ringgit yang ada dalam akaunnya, jawapannya kurang jelas.

10. Jikalau ia boleh ingat, jelaslah dari mana ia perolehi wang yang begitu banyak.

(rujuk Che Det)