Tuesday, November 1, 2011

GANYANG MALAYSIA



Adakah legenda kekalahan pertarungan antara panglima Majapahit oleh Hang Tuah dan berpindahnya Keris Taming Sari ke Melaka menjadi dendaman?

Bukan begitu Pak!



Belanda telah kalah dan diusir. Darah nasionalisme dan anti-imperialisme meluap-luap. Bung Soekarno berpendirian kemasukan Sabah dan Sarawak kedalam Malaysia adalah angkara penjajah. Parti Komunis Indonesia (PKI) menyemarakkan lagi api anti-neokolonialisme.

Indonesia perasan dikepung dan terancam. Malaysia mesti diganyang!


1964.

"International Youth Solidarity Meeting for National Independence of North Kalimantan and Against the Neo-colonialist Project - Malaysia."

"Untuk Perdamaian Sedjati Kegugusan ..."

"Malaysia: No For National Independence."
















Kanan: "Suasana sidang Komando Operasi Tertinggi (KOTI) di Istana Merdeka pada tanggal 28 April 1964 beberapa hari sebelum Dwikora dikomandokan. KOTI dibentuk pada tanggal 19 Juli 1963 dengan tugas pokok "Operasi pengamanan terhadap pelaksanaan program Pemerintah pada umumnya, khususnya dibidang knofrontasi terhadap unsur-unsur kolonialisme-imperialisme dalam segala manifestasinya serta pengamanan terhadap ..."




Gambar atas: " Guna pengerahan/penggunaan sukarelawan/sukarelawati untuk tugas-tugas dibidang militer dibentuk "Brigade Sukarelawan Bantuan Tempur Dwikora" dibawah pimpinan Kolonel Sabirin Mochtar. Sasaran gerakan sukarelawan ini adalah sepanjang garis ..."


















Bersambung "Menangani Ganyang Malaysia" ...

3 comments:

  1. Salam tuan,
    Terima kasih atas sokongan tuan kepada APA.Blog tuan telah saya pautkan di blog saya.

    ReplyDelete
  2. sejarah yang kita tahu dan lihat hanya 50% dari sejarah yang sebenar , masih banyak yg kita tdk tahu , masih banyak cerita tersirat disebaliknya yang umum tidak pernah tahu dan dengar ....

    ReplyDelete