Thursday, March 20, 2014

TS SANUSI, A MAN AHEAD OF TIME



Tan Sri Sanusi Junid is a thinker and an astute decision maker. His varied exposure in life while growing up in the kampong, during MCKK and oversea studies, work at Standard Chartered Bank, koperasi involvement, politics, interacting with so many people, and wide reading make him a man advanced of his time in his ideas right from pre-school age to ministerial positions and until today. Most of his ideas implemented bring beneficial results (pinjaman wang kapada penanam padi Kedah, tukun tayar di Lautan Cina Selatan, promosi kelapa muda, promosi makan ulam, Koperasi Shamlin ...) to the rakyat while several are controversial or even stand to ridicule.

Who in the world would be able give lectures at the market place while still at non-schooling age? His businessman father who ferried goods in a lorry taught him how to talk. TS's blog http://sanusijunid.blogspot.com/ tells much about the man and his contributions to the country.  Politics to him is not for vested interest. He apparently does want to die standing in politics unlike some greedy politicians doing at whatever cost and manner.

His latest posting, Wednesday, March 19, 2014 is on 'PERANAN MASJID DALAM PEMBANGUNAN UMMAT, USUL UNTUK DIRI SENDIRI' where he introduced changes using masjids in Kedah for educational purposes during his MB tenure.

"Dengan kerjasama Jabatan Pendidikan, di bawah pimpinan Dato' Hasan, Jawatankuasa Masjid di seluruh Kedah, ibu bapa semua pelajar dan Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) berpuluh ribu pelajar telah menelaah dalam hampir kesemua 500 masjid di seluruh negeri Kedah.

Kami telah sepakat menggalakkan semua pelajar pergi ke masjid selepas solat Maghrib dan makan malam di rumah. Mereka mula menelaah pada pukul 8 malam dan bersolat Isya berjema'ah sebelum pulang pada pukul 10 malam.

Dalam masa dua tahun kedudukan negeri Kedah telah meningkat menjadi negeri yang ke 2 terbaik pencapaian antara negeri-negeri di seluruh Malaysia. Kedah hanya di bawah Wilayah Persekutuan.
Inilah yang saya maksudkan dengan peranan masjid dalam bidang pendidikan. Agak susah bagi ibu bapa untuk mengawasi anak-anak untuk belajar di rumah dengan gangguan TV dan keadaan sekeliling kerana ramai adik-beradik dan mungkin lampu juga kurang terang.
 Kesan dari kegiatan ini kedudukan negeri Kedah dari segi pendidikan telah naik dari nombor tiga dari bawah kepada nombor 2 dari atas dalam masa 2 tahun. Pengarah pendidikan di waktu itu ialah Dato' Hasan".

As TS pointed out which seems prevalent in our thinking and approach:

 "Minat untuk memiliki masjid baru yang cantik adalah melebihi minat untuk memelihara masjid yang sudah ada, dan jarang sekali ada usaha untuk menarik lebih ramai umat untuk sembahyang berjuma'ah, apatahlagi di kalangan pemuda".

How true! The mosques at Batu Gajah, Tapah, Bidor among others have been torn down and new ones built on the sites.
 

No comments:

Post a Comment