Monday, August 10, 2020

HARTA KARUN



28 (Al-Qasas):76. Sesungguhnya Karun termasuk kaum Musa, Tetapi dia berlaku zalim terhadap mereka, dan Kami telah menganugerahkan kepadanya perbendaharaan harta yang kunci-kuncinya sungguh berat dipikul oleh sejumlah orang yang kuat-kuat. (Ingatlah) ketika kaumnya berkata kepadanya, "Janganlah engkau terlalu bangga. Sungguh Allah tidak menyukai orang yang membanggakan diri."

28:78. Dia (Karun) berkata, "Sesungguhnya aku diberi (harta itu), semata-mata kerana ilmu yang ada padaku." Tidakkah dia tahu bahwa Allah telah membinasakan umat-umat sebelumnya yang lebih kuat daripadanya, dan lebih banyak mengumpulkan harta? Dan orang-orang yang berdosa itu tidak perlu ditanya tentang dosa-dosa mereka.

28:81. Dan Kami benamkan dia bersama rumahnya kedalam bumi. Maka tidak ada baginya satu gulungan pun yang akan menolongnya selain Allah, dan dia tidak termasuk orang-orang yang dapat membela diri.

29(Al-Ankabut):39. dan (juga) Karun, Fir'aun dan Haman. Sungguh telah datang kapada meraka Musa dengan keterangan-keterangan yang nyata. Tetapi mereka berlaku sombong di bumi, dan mereka orang-orang yang tidak luput (dari azab Allah).


No comments:

Post a Comment