Sunday, June 28, 2020

SHAFIE, NAJIB TENDANG BONTOTNYA


Entah mengapa kian lama aku pandang rendah pada Shafie. Orang Bajau ini tidak menunjukan charisma. Pada hal orang Bajau pelaut berani. Masa Najib dulu dia jadi lapdog. 

Shafie mengistiharkan duit 1sen tidak gunapakai. Mesti Najib suruh dia cakap begitu. Najib sudah dapat berbilion 1sen itu habuk. Apa punya kepala otak. A journey of a thousand miles must start with the first step - a  Chinese adage. For money  1 sen is the starting point.
  
Ada terjumpa buku tulisan isterinya kisah mereka berada di London tapi tak beli. Banyak gambar dalamnya. Menyesal tak beli.





Shafie ada prinsip hidup. Jangan jadi kleptokrat. Najib march tendang bontotnya. Dia bakal PM kata Mahathir. 

Muhyidin pengkhianat. Faktor WOW yang dia cari adalah tikam belakang. Artikel pertama aku tulis dalam New Straits Times pululan tahĂșn dulu ialah dia menggadai tanah (rumah) kapada Singapura. Siapa Menteri Pertanian yang meluluskan Projek Lembu Kondo RM250M?

Sedar atau tidak Mahathir mencabar, mengugat, mengacah, membalik-lingkupkan pemikiran dan otak Melayu ala herd mentality. Otak Melayu  layu-lesu dibekukan oleh banyak perkara - adat-budaya lapok,  malas, kemiskinan, pemerintahan (beraja), kurang pelajaran, kolonialisma dsb. 

Kalau tidak menipu itu bukan Melayu. Najib Melayu unggul menipu.  

Mahathir telah pusingkan otak Melayu 180 darjah keBorneo. Melayu berfikir. Malaysia berfikir. Kalau Indonesia mahu pindahkan ibukota Jakarta keKalimantan Malaysia mesti sedia ambil segala peluang2 terbuka nanti - ekonomi, infrastruktur, pertanian dsb. 

Kita tidak hendak Malaysia Borneo akan tertinggal  dilanda arus pembangunan pesat ibukota baru Indonesia. Penduduk mereka ramai dan akan membanjiri Sabah dan Sarawak. Keselamatan sempadan kita dengan Kalimantan yang begitu panjang perlu diperketatkan. 


No comments:

Post a Comment