Thursday, January 5, 2017

NAZRI JAGA NONOK BARU BUKAN CUCU


Lagak Nazri seperti gangster, mulut celupar seolah Malaysia ini bapak dia punya. Daripada jaga cucu baik jaga nonok baru! Itu mudah dan seronok bukan?



Cucu merupakan penyambung zuriat sehingga cicit dan generasi seterusnya. Apabila berfikir jauh berkenaan cucu bermakna kita mahu mereka lebih maju, bertamadun dan aman damai. 

Kita perlu sediakan pelbagai bekalan hari esok yang terbaik untuk mereka dari pelbagai aspek - pendidikan, agama, ekonomi, kemasyarakatan, alam persekitaran. Itu sebenarnya dimaksudkan jaga cucu, bukan setakat aktiviti penjagaan harian seperti hantar kesekolah dan ambil balik, belikan buku atau alat permainan dsb. 

Mereka yang berfikir cetek akan memandang remeh bila disebut "jaga cucu". Cucu disifatkan budak kecil sahaja yang tidak tahu apa. Betul mereka tidak tahu apa. Sebab itu menjadi tanggungjawab kapada ibubapa, datuk-nenek, untuk memberi ilmu, tunjuk-ajar dan pengajaran kapada anak/cucu semenjak dalam kandungan lagi. Tambahan zaman sekarang ini banyak perkara hendak diketahui dengan cepat. Oleh itu anak2 perlu penjagaan berkualiti tiap hari.




Najib lebih dahsyat dari Nazri. Tidak ingat langsung jaga cucu-cicit rakyat sejagat. Hanya cucu-cicit dia akan senang mewah. Dia rembat berbilion dan berhutang untuk bayar hutang. Khazanah negara mula tergadai. Cucu cicit kita akan memikul beban hutang dan keaadan hidup akan lebih terhimpit.

Saban hari saya jaga cucu lelaki bermur satu setengah tahun. Saya sentiasa perhatikan pembelajaran beliau misalnya melalui permainan, interaksi, 'five senses' - mata, telinga, hidung, lidah, sentuh. Saya perlu sensitif kepada keadaan yang membolehkan quality time. Saya tidak mahu mengulangi kelemahan maupun kesilapan seperti menjaga anak2 dahulu.




No comments:

Post a Comment