Tuesday, March 16, 2010

Disebalik resolusi perhimpunan agung MCA: Mar 14 2010

Sustainable Living Institute (SAVE) said...

Tamadun lampau yang penuh dengan sengsara, kacau-bilau, feudalisma, peperangan, ketidak-adilan dan kebuluran telah memupuk tabii dan minda kaum Cina untuk strategi survival. Oleh itu mereka mementingkan sifat2 teras seperti kerja kuat, ekonomi kukuh, pembelajaran, persatuan, makanan untuk kesihatan dll.

Kemajuan yang hendak dicapai dalam dunia seolah melangit tidak diseimbangkan dengan etika kesederhanaan. Dari segi agama mereka (bukan Islam) kekayaan adalah tiket untuk kebahagiaan di alam barqa. Padahal untuk kesejahteraan manusia seantero buat selama-lamanya (sebelum khiamat) perlu ada "middle path" supaya tidak rakus di muka bumi ini. Kalau tidak bumi akan ketandusan bahan alam dan hidup manusia melarat seperti di Afrika.

Politik di Malaysia berasaskan perkauman. Oleh itu masing2 terpaksa mengenengahkan isu2 berbau perjuangan kaum untuk mengaut undi. Ini tidak dapat dielakan tetapi seperti Dr Ridhuan nyatakan perlu ada batasan dan kefahaman.

LKY, Mao Tze Tong, pemerintah2 Mat Saleh lampau dan sekarang faham benar the "Chinese psyche". Mereka berpendapat, authoritarian maupun dictatorship (kuku besi) adalah cara untuk memerintah bangsa Cina.

Pemerintah boleh dengar permintaan kaum2 lain tetapi perlu tegas mengikut dasar2 termaktub dalam perlembagaan dan fakta sejarah. Mereka dan generasi mereka tidak akan berhenti meminta sehingga wujudnya satu bangsa Malaysia.

No comments:

Post a Comment