Sunday, August 11, 2019

AKU BUKAN PENEMBAK TEPAT


Abah ada senapang patah satu laras. Masa komunis dulu dia jadi home-guard, senapang itu momentonya. Di kampong (Kg Gedok) dia tembak tupai merosakan buah kelapa dan rambutan, musang makan ayam dalam reban, ular sawa berendam di sungai makan itek, ikan kaloi makan umpan, kera merosakan anak getah.

Dia ada dua kawan rapat, Bulin dan Ahmad Jawa yang tinggal tidak jauh dari rumah kami. Mereka kerap menyuluh. Pada senja hari mereka kayuh basikal ke hutan yang agak jauh. Masing2 membawa senapang patah, meredah hutan dan hendap buruan - pelanduk, napoh, landak, kijang maupun rusa. Mereka berjalan meredah hutan sederet, yang depan arahkan cahaya lampu picit (diikat pada laras senapang) kedepan, kiri dan kanan. Bila cahaya bertentang dengan mata buruan, dua mata berkilauan dan terus tembak. Biasanya beberapa ekor pelanduk yang dibawa balik pagi esokanya. Mereka kena berjaga2 kalau pegawai mergastua tahu. Kalau dapat tembak rusa beri satu peha kalau terpaksa kapada mergastua. Dikampong pun ada informer. 

Abah ada kata dia kena peluru penabur yang masih ada pada bandannya. Bulin salah tembak. Pada satu buruan mereka berpecah. Bulin nampak sinaran cahaya disangka dari mata buruan. Duum. Nasib baik abah pegang lampuh jauh dari badan. 

Aku tak sabar bila nak cuba menembak. Bila tingkat dua duduk diasrama Tunku Besar Sec. School, Tampin. Bila balik kampong (18 batu dari asrama) cuti sekolah aku berasa sudah budak besar maklumlah boleh bersendirian. Rasa teruja untuk gunakan senapang. Pagi itu nampak tupai dipelepah kelapa. Abah kesawah, aku ambil senapang dan dua peluru buckshot diloteng. Aku isi peluru, angkat senapang, bidik tupai. Bang. Tupai sempat melompat. Isi peluru sekali lagi dan tembak. Bang. Tak kena juga. Cepat2 simpan senapang.

"Kau menembak ko tadi Din?" abah tanya bila dia balik dari sawah.
Aku tidak berkata apa, takut kena marah.
"Lain kali boritau. Kono lotak pangkal senapang boto2 dibahu kalau tak bahu ghoboh," dia menambah.

Bila abah sudah tua. Aku pohon dapatkan senapangnya. Aku suap kerani di Balai Tampin 300. Gagal walaupun ada temuduga di Balai Gemencheh. Agaknya aku bukan penembak tepat.

Kalau kenal orang ni tentu dapat AK47!



Demikianlah al-kisahnya pada hari raya ini. SELAMAT HARI RAYA AIDIL-ADHA

No comments:

Post a Comment